Beleidsplan
VAN DER EERDEN – GRAAFSMA FONDS
BELEIDSPLAN 2021-2024
Kerngegevens
Tenaamstelling: Stichting Van der Eerden-Graafsma Fonds
RSN: 858884781
KVK-nummer: 71877983
Statutaire zetel: Gemeente Grave
Bezoekadres: Hamstraat 31, 5361HA Grave
Datum oprichting: 13-06-2018
Statuten gewijzigd: 12 maart 2019
SBI code: 94919; Het ontplooien van activiteiten voor en met mensen die een bijdrage leveren aan een gezonde en veerkrachtige samenleving en de sociale cohesie bevorderen
Bankrekening: NL61 RBRB 0706 6261 84
Website: www.vandereerden-graafsmafonds.nl
E-mail: eerdengraafsma@hetnet.nl
1. Aanleiding
Aanleiding voor de oprichting van het fonds is de jarenlange ervaring van de oprichters met het opgroeien van alleenstaande minderjarige asielzoekers in Nederland.
Onbewust van waar ze terechtgekomen zijn, moeten ze in de Nederlandse samenleving hun draai zien te vinden. Nederland; het is bijna nooit het land van hun keuze. Ze zijn er min of meer toevallig geland en moeten er zien te aarden. De grond waarin dit moet gebeuren is soms vruchtbaar en dan gaat het gemakkelijk. In andere gevallen is de bodem schraal en is er veel nodig om de eigen talenten ontwikkelen en de kansen te verzilveren. Een enkeling heeft talenten genoeg en redt het zelf, maar anderen hebben meer of minder ondersteuning nodig.
Kansen zijn niet voor iedereen gelijk. Dit is een gegeven. Maar waar de kansen om je te ontwikkelen verloren gaan, louter en alleen omdat de financiële middelen ontbreken, wil het fonds bijspringen. Op het niveau van de Nederlandse samenleving wellicht een druppel op een gloeiende plaat, maar voor degene die de bijdrage ontvangt kan een klein bedrag een groot verschil in het verdere leven maken.
2. Doelstelling
“Gelijke kansen voor iedereen”. Het fonds beoogt kinderen van minderjarige asielzoekers en hun ouders met een financiële bijdrage te ondersteunen, zodat zij optimaal kunnen participeren in de samenleving. In bijzondere gevallen kan het fonds ook bijspringen voor andere jeugdigen die een vergelijkbare situatie verkeren.
2.1 De idee achter het fonds
Financiën mogen in beginsel geen belemmering zijn om goed onderwijs te volgen, deel te nemen aan sport, muziek en andere culturele activiteiten, hulp te krijgen bij het verwerken van trauma’s die voortvloeien de ontworteling die veelal het gevolg is van de komst naar Nederland.
Geld alleen is veelal geen oplossing. Het fonds wil een stimulans zijn. Een bijdrage van het fonds moet passen in de bredere doelstelling van participatie en het goed kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving.
Voorwaarde voor een bijdrage uit het fonds is dat de jeugdige en/of de ouder(s) de inspanningsverplichting die verband in verband met de bijdrage gevraagd wordt, serieus neemt.
2.2 Inperking van de doelstelling
- Bijdragen worden alleen verstrekt aan natuurlijke personen.
- Het fonds stelt geen middelen ter beschikking aan kinderen en ouders die in redelijkheid de kosten van de te ondernemen activiteiten zelf kunnen dragen.
- Bijdragen moeten op een transparante wijze financieel verantwoord kunnen worden. Hierbij is te denken aan bonnen, rekeningafschriften et cetera
- Aanvragers kunnen het beroep op het fonds persoonlijk toelichten.
3. Aansturing
De aansturing van het fonds geschiedt door het bestuur. Het fonds heeft geen personeel in dienst.
3.1 Bestuur
De samenstelling van het bestuur is als volgt.
- E.A.M. Van der Eerden-Graafsma, voorzitter
- E.L. Warringa, secretaris
- M.H.J.M. Spee, penningmeester
Statutair is bepaald dat geen bestuurslid een doorslaggevende stem heeft in de bestemming van het vermogen van de stichting. Dit betekent dat geen van de bestuursleden uiteindelijk zelf kan besluiten over (wat te doen met) het vermogen. Anders gezegd: geen van de bestuursleden heeft een doorslaggevende stem of een recht van veto.
Ingeval er in deze beleidsperiode een vacature in het bestuur ontstaat, zal die binnen 3 maanden zijn vervuld. In beginsel kunnen burgers die tot de doelgroep van het fonds deelnemen in het bestuur, maar de consequentie van bestuursdeelname is dat geen uitkering uit het fonds genoten kan worden. Deze uitsluiting geldt tot tenminste drie jaren na het uitreden uit het bestuur.
3.2 Beloningsbeleid bestuur
Bestuursleden ontvangen geen vergoedingen, vacatiegelden, tegemoetkomingen in reiskosten of andere vergoedingen of tegemoetkomingen. Gemaakte kosten voor het fonds worden beschouwd als gift in natura aan het fonds. Ook eventuele kantoorkosten en daarmee vergelijkbare apparaatskosten worden niet uit het fonds vergoed.
4. Beleid en strategie
4.1 Inkomsten
Het fonds werft gelden uit erflatingen e.d. om die gelden ten goede te laten komen aan de doelgroep zoals omschreven in hoofdstuk-2. De doelgroep die het fonds op het oog heeft, is in beginsel breed; ze is zoals onder 2.2 aangegeven enigszins ingeperkt, maar ook bewust niet meer dan daar is geformuleerd.
Het fonds is in eerste aanleg gevuld met de gelden van een eenmalige erfenis van één van de oprichters. Het bestuur zal in deze beleidsperiode, 2020-2024, niet actief nieuwe fondsen werven maar waar zich kansen voordoen en er erflaters of anderen zijn die het fonds willen ondersteunen, is daar de mogelijkheid toe. In de loop van de komende jaren moet duidelijk worden of hier wel of geen aanleiding toe bestaat.
Voor de periode na 2020 worden voorlopig blijvend inkomsten uit de erfenis als in dit beleidsplan genoemd, en ook anderszins, voorzien. Met het oog op het verwerven van extra inkomsten is de ANBI-status voor de stichting voorwaarde.
4.2 Bestedingen
Alle beleid is er op gericht de beperkte middelen van het fonds maximaal ten goede te laten komen aan de doelstelling van het fonds.
De stichting is haar werkzaamheden in 2018 gestart. Dit betekende dat het beleid in deze eerste planperiode conservatief werd ingestoken. Inmiddels ge meer ruchtbaarheid gegeven, maar duidelijk is ook geworden dat de doelgroep het fonds niet gemakkelijk vindt. Een belangrijke taak van het bestuur is dan ook actief de boer op gaan met kennisgeven van de mogelijkheden. In 2023 is niettemin in het bestuur overwogen om het fonds op te heffen. Met de aanvragen van dat jaar in het achterhoofd werd echter ras duidelijk dat zo’n besluit te verstrekkend zou zijn. De oprichters hebben besloten het fonds jaarlijks te blijven sponsoren.
4.3 Geen winstoogmerk
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat de stichting geen enkel winstoogmerk heeft. Voor zover begrote uitgaven in enig jaar niet worden besteed, worden zij als voorziening voor toekomstige bestedingen in het kader van de doelstelling opgenomen op de balans.
Het vermogen van de stichting zal hoe dan ook in een redelijke verhouding staan tot de verwachte uitgaven in de loop van de jaren. Er is geen sprake van een stamvermogen dat gespaard moet worden.
4.4 Transparantie
Het bestuur beheert het vermogen van de stichting conform de doelstelling zoals statutair is bepaald en voert daarbinnen het in dit plan geformuleerde beleid uit. Transparantie en voorspelbaarheid zijn kernbegrippen. Het bestuur in gezamenlijkheid en ieder bestuurslid voor zich, staan er borg voor dat inkomsten een solide en betrouwbare herkomst hebben. Over de inkomsten en bestedingen wordt volledige verantwoording afgelegd in het jaarverslag en de jaarrekening die op de website van het fonds integraal worden gepubliceerd.
4.5 Bestemming liquidatiesaldo
De stichting wordt in beginsel opgeheven als er geen financiële middelen meer zijn en er ook geen nieuwe inkomsten zijn te verwachten. Mocht er aanleiding zijn de stichting eerder op te heffen, dan zal een overschot door de vereffenaars worden besteed ten behoeve van een (andere) algemeen nut beogende instelling of een sociaal belang behartigende instelling met een gelijksoortige doelstelling.
5. Werkwijze
5.1 De aanvraag
Aanvragen voor een bijdrage dienen, in beginsel schriftelijk, voorzien van onderliggende stukken te worden ingediend bij het bestuur.
Het bestuur beoordeelt of de aanvraag voor een bijdrage in aanmerking kan komen en toetst de aanvraag hiertoe aan de doelstelling van het fonds.
In principe wordt de bijdrage uit het fonds rechtstreeks overgemaakt naar de instantie waar de kosten gemaakt worden. Bijdragen zijn in deze zin, tenzij dit niet mogelijk is, altijd bijdragen in natura; het fonds betaalt de rekening van de school rechtstreeks aan de school, van de sport rechtstreeks aan de sportvereniging enzovoort.
Besluiten op aanvragen worden genomen in een vergadering waarin alle bestuursleden fysiek aanwezig zijn, dan wel na telefonisch overleg of na mailcontact.
5.2 Beslissing
Criterium in eerste aanleg is “gelijke kansen voor iedereen”.
Vervolgens en in het verlengde hiervan, wordt bezien of de kosten maatschappelijk normaal zijn. Zo zal een bijdrage aan een sport- of een culturele activiteit wel worden gehonoreerd als een modaal gezin dergelijke kosten ook zou kunnen dragen en niet als de kosten ook de draagkracht van een modaal gezin te boven gaan.
5.3 Besluitvorming
Bestuursleden kunnen uitsluitend in gezamenlijkheid beschikken over het vermogen van de stichting. Hieruit volgt dat ze in beginsel ook uitsluitend in volledige gezamenlijkheid zullen beslissen over aanvragen van een bijdrage.
Indien uit praktische overwegingen, bijvoorbeeld omdat een snel besluit gewenst of noodzakelijk is, het gehele bestuur niet fysiek bijeen kan worden gebracht, is er de mogelijkheid dat twee gezamenlijk handelende bestuurders de stichting vertegenwoordigen en een besluit nemen, indien ten minste één van hen de voorzitter, de secretaris/penningmeester of het derde bestuurslid is. Dit laatste is alleen van toepassing als in deze beleidsperiode besloten wordt het bestuur uit te breiden en er dagelijks en een algemeen bestuur geformeerd wordt.
6. Verantwoording
Het bestuur legt jaarlijks verantwoording af in de vorm van een jaarverslag en een jaarrekening.
Jaarverslag en jaarrekening worden gepubliceerd op de website van het fonds: www.vandereerden-graafsmafonds.nl. In de verantwoording die wordt gepubliceerd is wel de aard van de inkomsten en uitgaven in beeld gebracht maar niet de personen die een bijdrage ontvingen. Op deze wijze wordt de privacy optimaal geborgd.
Bijlage: begroting 2021-2024
Inkomsten | Exploitatie 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bijdragen Van der Eerden-Graafsma | 8.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 |
Overige inkomsten | – | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal inkomsten | 8.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 |
Uitgaven | |||||
Kantoorkosten; website, kvk etc. | 137 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Representatie / overige bestuurskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen onderwijskosten | 1.387 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Sport | 1.035 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Medische kosten | 275 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Bijdragen rijlessen etc. | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Reiskosten | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Overige bijdragen | 1.299 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Totaal uitgaven | 4.139 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 |
Begroot resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het resultaat wordt toegevoegd aan de algemene reserve en blijft zo volledig beschikbaar voor de doelstelling van het fonds.